Spring naar navigatie Spring naar inhoud

Word een concentratiekoning(in) met deze 8 voedingstips!

We hebben allemaal weleens van die dagen waarop je je écht niet kunt concentreren, terwijl je net die belangrijke brief moet schrijven, een gesprek moet voorbereiden of een andere belangrijke bezigheid hebt waar je wel even goed voor moet gaan zitten. Soms staat je hoofd er gewoon niet naar. Help jezelf een echte concentratiekoning(in) te worden met deze acht voedingsmiddelen.  

1. Koffie

Maximaal drie bakjes koffie per dag geven je een verbeterde reactietijd en concentratie. Drink je je koffie niet zwart? Geen paniek, want koeien- of sojamelk geven je daarbij extra proteïnen. De eerste drie bakjes koffie helpen zelfs mee voor je hydratatie.

2. Walnoten

Walnoten zijn perfect als gezonde snack! Ze zitten propvol goede vetten en de hersen-booster Omega-3. Het maakt niet uit hoe je ze eet.

3. Pompoenzaden

Deze zaden zijn een geweldige bron van zink en dat is weer goed voor je geheugen en je vermogen om na te denken. Bovendien passen ze goed bij walnoten. Handig!

4. Zalm

Zalm is lekker én gezond. Zalm is een bron van Omega-3 en vitamine B12. Ze zijn vrienden van je hersenfuncties en verminderen klachten van depressie en angst.

5. Granen

Je hoort vaak dat koolhydraten je dik maken. Eigenlijk geldt voor koolhydraten hetzelfde als voor ander voedsel: eet het met mate. Koolhydraten zorgen voor een gelijkmatige energie-afgave aan je bloed en niet enorme suikerpieken, zoals sommige snacks en snoep. Dit zorgt voor minder grote ups en downs in het suikergehalte in je bloed. Hierdoor voel je je stabieler.

6. Extra pure chocolade

De dames zullen vooral blij zijn met dit punt: chocolade eten is goed voor je! Wel de variant met minstens 65% cacao. Extra pure chocolade zit boordevol antioxidanten die zorgen voor genoeg bloed in je hersenen.

7. Avocado

Avocado mag zich een superfood noemen. Een avocado is rijk aan onverzadigde vetten die ervoor zorgen dat jouw hersenen voldoende bloed krijgen. Je kunt avocado eten hoe je wilt. Perfect voor op brood of in een smoothie!

8. Water

Deze had je vast al aan zien komen, maar water is heel goed voor je. Jezelf goed hydrateren is enorm belangrijk. Een gestrest lichaam houdt minder vocht vast, waardoor je minder presteert. Probeer daarom iedere dag een paar liter water te drinken. Neem jezelf bijvoorbeeld voor om twee of drie keer per dag een 0,5 liter fles leeg te drinken.  

Wat doe jij als je weinig concentratie hebt en zou je bovenstaande tips opvolgen?

Auteur: Marten Halma