Spring naar navigatie Spring naar inhoud

De Galjaarddag 2016

De NoorderBaanBattle is, samen met vier andere mooie publieke communicatieprojecten, genomineerd voor de Galjaardprijs 2016. Een reporter van het communicatieteam was ter plaatse in het Provinciehuis in Den Haag om verslag te doen van deze inspirerende dag en jullie mee te nemen naar de verhalen van de vijf finalisten.

De delegatie van de NoorderBaanBattle was als één van de eersten aanwezig. Nadat er eerst naarstig naar een kop koffie werd gezocht, begint de zaal rond half twee ’s middags vol te lopen. De communicatieprofessionals hebben het naar hun zin, want de koffiekannen beginnen te rinkelen en er is al veel vertoon van natuurlijk netwerkgedrag in het zonovergoten habitat. Toen de eerste, of tweede lijntjes gelegd waren, werd de Galjaarddag 2016 om 14:00 uur afgetrapt door Jeroen Koedam en Guido Rijnja. Ze legden uit dat er aan een aantal strenge eisen voldaan moest worden om voor de Galjaardprijs 2016 in aanmerking te komen. Zo moet het publieke communicatieproject inspirerend en vernieuwend zijn, het moet momentum en impact hebben en het moet een zekere mate van invloed op het uitoefenen van het communicatievak hebben.

De pitches
Een onderdeel van de Galjaardprijs zijn de pitches die de finalisten voorbereid hadden. Ik zal jullie kort iets vertellen over de essentie van de vijf campagnes.

1. Almere Zoekt Pleegouders
De aftrap werd gedaan door Almere Zoekt Pleegouders. Het idee van deze campagne is dat kinderen het al zwaar genoeg hebben als ze uit huis geplaatst worden. Daarom zou een kind pleegouders in de buurt moeten hebben, zodat ze hun eigen vrienden, school, sportclub et cetera kunnen behouden. Door middel van het inzetten van bekende Nederlanders, social media en bijeenkomsten, zijn zeer goede resultaten behaald.

2. Den Bosch Gladheidbestrijding
Zoutstrooiers blijken een imagoprobleem te hebben, in Den Bosch althans. Wanneer de mannen in de ijzige vorst hun levens wagen om de wegen ijsvrij te houden, komen er toch vragen binnen in de strekking van: ‘Waarom is mijn stoepje niet meegenomen?’ Men besloot een campagne te lanceren die de strooiheren in het zonnetje zet. Uiteindelijk werden de strooiers een soort social media-celebrities waarbij de mensen voor de ramen naar ze stonden te zwaaien.

3. Jij & Overijssel
Jij & Overijssel pakt de aloude kloof tussen burger en overheid aan. Het motto is dan ook: ‘Beleid met lef’. De burger had de mogelijkheid om tussen een aantal projecten te kiezen die voor een groenere leefomgeving voor kinderen moesten zorgen. Er heerste spanning bij de uitvoerders omdat er ook hele gekke projecten tussen zaten. Er bestond dus een kans dat er uiteindelijk een moeilijk haalbaar project uitgevoerd moest worden. Een wat meer onderbelicht onderdeel van de campagne is de jarenlange ‘lobby’ richting politiek om ook echt vertrouwen in de burger te hebben als het gaat om het nemen van de juiste beslissing. Het plan dat door de burger gekozen werd, bleek dit vertrouwen waard want het was prima uitvoerbaar en eigenlijk helemaal niet zo spannend.

4. Het Jongeren Stadslab
Als deze Galjaarddag een toverwoord had, dan was dat wel ‘Participatie’ geweest. Ook het vierde project heeft als thema namelijk meer samenwerking tussen burger en politiek. De gemeente Den Haag wil jongeren meer betrekken bij beleid. Jongeren zijn moeilijk te bereiken en hebben weinig interesse in politiek en beleid, tenminste dat denken veel beleidsmakers. De campagneleiders van dit project bewijzen dat dit niet perse zo hoeft te zijn, want dankzij een succesvolle Facebookcampagne hebben veel Haagse jongeren getoond dat ze wel degelijk interesse in beleid en inspraak hebben.

5. NoorderBaanBattle
Tot slot kreeg onze grote leider Arjen van Leeuwen de gelegenheid om de jury, bestaande uit: Guido Rijnja, Vera de Witte, Reint Jan Renes en Louwra Weisfelt, warm te maken voor de NoorderBaanBattle. Het verhaal van de NoorderBaanBattle kennen we wel: je vindt sneller een baan als je hebt gewerkt aan je presentatietalent, je pitch, als je weet wat je wilt en waar je goed in bent, maar vooral: als je kennismaakt met mensen. Stop dus met het schrijven van brieven en het laten wegzakken van je zelfvertrouwen, maar trek de weide wereld in en geniet van de gesprekken en de zoektocht. Arjen maakte het publiek los door een energizer: elkaar bij de schouders pakken en lekker door elkaar schudden. Ook zong hij een lied om zijn kwetsbaarheid te tonen, kwetsbaarheid die ook Jolienke Ruiter, communicado van team Nix = Vout, liet zien door openhartig te vertellen over haar ervaringen en het verliezen van zelfvertrouwen als het gaat om zoeken naar werk.

Haar verhaal was persoonlijk, aangrijpend en laat zien waar veel mensen mee worstelen. Geheel in de geest van de NoorderBaanBattle maakte ze wel gebruik van de gelegenheid van het hebben van een podium om haar pitch te vertellen. Niet onverdienstelijk ook, want ze aan het einde van de middag was ze vier visitekaartjes rijker. Kijk, zo zien we het graag. Nadat het publiek tot slot probeerde op een ballon te zitten zonder deze te laten knappen, was de consensus dat de NoorderBaanBattle toch wel een erg mooi project is.

De prijsuitreiking
Ik laat jullie nog even in spanning, want ik verklap nog niet wie de publieksprijs en de juryprijs in de wacht heeft gesleept. Na de pauze was namelijk het woord aan professor doctor Denise de Ridder, een psychologe. In haar interview vertelde ze namelijk iets dat ik jullie niet wil onthouden. Zie het als een tip die handig kan zijn bij het veranderen van je mindset als je op zoek bent naar werk. Het veranderen van (slechte) gewoontes en het aanleren van een ieuwe routine die je verder helpt vergt wilskracht. Wilskracht is een ongrijpbaar iets. Vergelijk het met een spier. Een spier kun je trainen en wilskracht kun je ook trainen. Zo kun je bijvoorbeeld iedere dag die kleine, maar vervelende dingetjes doen zonder ze uit te stellen. Sla ook geen dag over. Na een aantal weken wordt het een gewoonte en hoef je er niet meer bij na te denken.

De winnaars
Goed, het wordt tijd voor de uitslag. Helaas moet ik jullie vertellen dat we niet in de prijzen zijn gevallen. De publieksprijs ging naar Almere Zoekt Pleegouders met een totaal van 43% van de publieksstemmen. Het is een project dat veel mensen raakt en veel sympathie opwekt. Een project waar door veel mensen vanuit het hart op is gestemd. Naar verluidt werd de NoorderBaanBattle tweede in deze categorie. De juryprijs ging naar Jij & Overijssel. De jarenlange lobby en het vertrouwen dat de burger heeft gekregen was doorslaggevend.

Helaas dus geen prijs, maar wij gaan door met het verspreiden van onze boodschap. Wij gunnen immers heel Nederland een NoorderBaanBattle! We sluiten af met een foto van hoe Arjen de zaal achterliet: een ravage van gekleurde ballonnen.

Auteur: Marten Halma