Spring naar navigatie Spring naar inhoud

Communicatieteam scoort tijdens bedrijfsbezoek FC Groningen

Woensdagmiddag is een deel van ons communicatieteam op bedrijfsbezoek geweest bij FC Groningen, en wat was dat interessant! Tijdens de rondleiding zou verteld worden hoe het is om te werken in de communicatie/marketing afdeling. Niet niks om bij een voetbalclub op bezoek te gaan, en dan ook nog eens iets te leren.

De rondleiding begon in dé kleedkamer van de spelers. Alleen dat was al indrukwekkend, een plek waar je normaal gesproken niet komt. Edwin, de rondleider, begon te vertellen over zijn tijd bij FC. Hij was 4,5 jaar geleden begonnen met werken op de marketingafdeling, die tot dan toe eigenlijk niet eens bestond. In zijn verhaal kwam er van alles aanbod; van communiceren in een minder leuke tijd tot mediagedrag van de spelers. Leuk vond hij alle werkzaamheden, maar vaak ook ingewikkeld.

‘Neem bijvoorbeeld de wat slechtere periode van voetballen nu’, vertelde hij. ‘Marketing moet er voor gaan zorgen dat de stoelen vol blijven in het stadion, ondanks de slechte potten die worden gespeeld. Nu kun je de kaarten goedkoper maken, maar je kunt dit ook doen met communicatie. Iets waar jullie je natuurlijk zeker in kunnen vinden. Neem bijvoorbeeld onze social media accounts. In plaats van alleen maar foto’s te plaatsen van het voetbal zelf, plaatsen we ook foto’s van supporters die in alle vreugde zitten te kijken. Neem kleine kinderen die met twinkelende oogje op de tribune zitten, of twee mannen die elkaar omhelzen omdat er gescoord is. Deze dingen moet we juist delen, om ook in te spelen op de emotie van mensen. We willen ze raken in het hart. Zo komen ze terug en blijven ze fan, wat er ook gebeurt’.

Edwin zette de rondleiding voort in de skyboxen, het restaurant en ook op het veld (of naja, ernaast). Er werd verteld over de maak van het stadion en de vele sponsoren van de club. Ook dat onderwerp zit in het vak van Edwin. ‘De nieuw sponsor Payt is dit jaar geïntroduceerd. Ik heb deze opbouw helemaal mee kunnen maken. Het werven van sponsoren doe ik niet persoonlijk, maar het maken van de afspraken komt wel bij mij terecht. Het is dus op zo’n moment heel spannend of alles doorgaat, want je praat toch over de hoofdsponsor’.

Edwin en FC Groningen, ontzettend bedankt voor de rondleiding en de mooie verhalen! Ons team heeft niet alleen een hele leuke middag gehad, maar ook veel dingen mogen leren.